ORDINA BLOGT

Contentmanagement als dirty job

Content is niet king, maar het ondergeschoven kindje. Content management wordt gezien als dirty job. Maar wij zijn er trots op.

  • Frank Oeben
  • 19 februari 2014

I love marketing Bij digital marketing draait alles om conversie. Er voor zorgen dat je klant of potentiële klant precies datgene doet wat jij wil dat hij doet. Iets kopen, iets zien of ergens op klikken. Je wilt gevonden worden, een beeld neerzetten of een gevoel overbrengen. Een experience. Of nog zo'n mooi Nederlands woord: engagen. Marketeers kunnen hier natuurlijk uren over praten. Gave campagnes ontwikkelen en aansprekende proposities neerzetten. Super gaaf natuurlijk allemaal. En dat vind ik ook echt. Heel gaaf om mensen dit te zien doen.

Na het denkwerk en het creatieve proces moet er iets gemaakt worden. Het project wordt opgeleverd, de champagne wordt ontkurkt, iedereen slaat elkaar op de schouders, 'we hebben iets moois gemaakt'. Op naar het volgende gave project.
Onderdeel van het project is meestal nog wel om de site, app of campagnepagina gevuld te krijgen. Waarschijnlijk wordt het beheer van de techniek ook wel afgetikt. Bij gebruikersondersteuning wordt het lastig. Het sluitstuk is dan het beheer van de inhoud. De content.

We weten dat content king is. Maar ook weten we dat het een niet sexy sluitstuk is dat maar al te vaak wordt verwaarloosd.

Voordat ik mij weer ben gaan richten op mijn oude liefde (online) was ik actief in het vakgebied PMO. Dat vak draait om het mogelijk maken van het maken van de juiste keuzes voor de organisatie (de juiste dingen doen) door de juiste stuurinformatie te leveren. Dit kan alleen door projecten op de juiste manier uit te voeren (de dingen juist doen) en ondertussen werkwijzen te verbeteren en processen te optimaliseren (de dingen beter te doen).
PMO is een vak dat door veel mensen in de projectmanagementwereld wordt gezien als ondergeschikt, uitvoerend werk, dat best leuk is als startersrol, maar waar je nooit echt verder mee kunt komen. Daar heb ik vanuit mijn vorige rol al menig blog over vol geschreven op PMOblog.nl, en mijn collega's met mij.

Content management lijkt in veel opzichten op PMO. Content is king, de content manager wordt gezien als lakei en bespot als hofnar.
Content managers en het onderliggende proces zorgen er voor dat de juiste content op het juiste moment op het juiste kanaal beschikbaar is. Door content management op de juiste manier te doen wordt het efficiënter en dit maakt de marketing effectiever. Denk aan time to market, consistentie, kwaliteit, aansluiting bij de brand identity, styleguide, etc. Ook het vak content management wordt nogal eens ondergewaardeerd. Het is uitvoerend, repeterend werk, los van de inhoud en daardoor iets voor laag opgeleiden of schoolverlaters.

Mike Rowe Nu ga ik in deze post niet al deze standpunten en vooroordelen toelichten of ontkrachten. Content management is in een hippe, gave en sexy omgeving een taak die door velen als 'dirty job' wordt gezien. En somebody's gotta do it. Maar juist door middenin die omgeving te zitten, alles te zien en overal bij betrokken te zijn is het juist een mooie rol. Bovendien is content king. Daarom zijn wij graag Mike Rowe. Laat de marketeer de gave campagnes bedenken, gaan wij er wel voor zorgen dat deze in leven blijft. Zorgen we er ondertussen nog even voor dat we het beter doen, geld besparen, meer inzicht leveren in de toegevoegde waarde van de campagne en de time to market verkorten.

Dirt used to be a badge of honor. Dirt used to look like work. But we've scrubbed the dirt off the face of work, and consequently we've created this suspicion of anything that's too dirty. ~ Mike Rowe

 

Groeten,

Frank

 

Over de auteur:

Frank Oeben

Frank is ontwikkelaar. Van mensen, van projecten en van organisaties. Door verbindingen te maken, kennis te delen en mensen hun eigen kracht te laten ontdekken en die toe te laten passen. Bij Ordina doet hij dit vanuit wisselende rollen. Meestal meerdere tegelijk, onder andere als trainer. Telkens op zoek naar vernieuwing. Vernieuwing die zin heeft. Zodat het meer gaat over waar het over moet gaan. Op Ordina.nl schrijft hij over wat hij tegenkomt, waarover hij zich verwondert of over iets dat hij wil delen.