ORDINA BLOGT

De opkomst van neuromarketing en wat dit betekent voor content

Neuromarketing heeft de afgelopen jaren zijn intrede gemaakt. Koopbeslissingen kunnen onbewust worden beïnvloed door de nieuwe kennis in neurowetenschap. Wat betekent dit voor content?

  • Erik Brandsma
  • 17 februari 2014

Neuromarketing heeft de afgelopen jaren zijn intrede gemaakt. Koopbeslissingen kunnen onbewust worden beïnvloed door de nieuwe kennis in neurowetenschap. Wat betekent dit voor content?

Neuroscience, oftewel de hersenwetenschap, wordt steeds vaker toegepast om merken te bouwen. De merkwaarde onbewust vergroten binnen het brein van de consument door in te spelen op emoties. Neuromarketing is gebaseerd op het concept dat 90% van alle menselijke activiteiten en keuzes onbewust worden gemaakt en deze dus ook gemanipuleerd kunnen worden. Denk hier de volgende keer eens aan als je een flesje water koopt.

Case studies lieten zien dat inspelen op het onbewuste succes kan hebben. Neuromarketing betekent vooral steeds meer voor conversie optimalisatie. Het gebruik van eye-tracking en A/B testing zijn goede methoden om diverse opstellingen van landing pages te testen. Dus ook volgen wat consumenten beweegt een gewenste handeling te verrichten op basis van kleuren, foto’s, geluid, woorden en lettertype.

Voor content betekent dit storytelling en emotie verwerken in een verhaal. Een merk opbouwen door middel van prikkels die de consument later doet afvragen, “I don’t know why I like it”. Het volgende is daarbij belangrijk voor het ontwikkelen van content:

  • Inleven in de doelgroep en proberen de juiste snaar te raken
  • Zorg ervoor dat emotie op de juiste plaats en tijd wordt geactiveerd
  • Wees creatief in je aanpak
  • Vergaar inzichten en stuur continue bij

Neuromarketing vernieuwt het vak. Wellicht wordt de wetenschapper de nieuwe marketeer…

Neuromarketing ordina content services

“Dit artikel is geschreven door Erik Brandsma. Erik is Consultant Content Services Bij Ordina.”

Over de auteur:

Erik Brandsma

Erik is een Young Professional met aandacht voor alles wat beweegt in de online wereld. Als Consultant Content Services haalt hij energie uit nieuwe inzichten, veranderingen en zelfontwikkeling. De focus op search en content om zoekintenties van consumenten te vervullen.