ORDINA BLOGT

We denken niet in producten

Consumenten denken niet in producten maar in oplossingen. Zij willen een oplossing voor hun probleem en het product van bedrijf X kan hier aan bijdragen.

  • Redactie CONTENTWIJZER
  • 13 januari 2014

Alarm Clock Met de komst van content marketing is een stap gezet om niet direct het product aan te prijzen, maar vooral duidelijk maken wat de consument met dit product kan. Zoals ik in mijn vorige blog (Eerst zaaien dan oogsten) schreef, lijkt de tijd voorbij dat consumenten zich massaal laten beïnvloeden door ongevraagde productadvertenties. Consumenten willen oplossingen en content marketing kan ingezet worden om deze oplossing aan te prijzen.

Het klinkt raar, maar eigenlijk gaat niemand naar de supermarkt om een product te kopen. Niemand koopt een boormachine omdat deze een afgiftecapaciteit van 228 watt heeft of een maximaal onbelast toerental van 3000 toeren per minuut haalt. Consumenten willen niet eens een gat in de muur hebben. Zij willen enkel een oplossing voor hun probleem. Zij willen dat het schilderijtje aan de muur hangt. En wanneer je deze gedachte verder door zou drijven, is deze persoon misschien op zoek naar een nog diepere oplossing: hij wil van het gemopper van zijn vrouw af zijn.

Om consumenten jouw product te laten kopen moet je erachter komen welke bijdrage jouw product levert aan het leven van de consument. Dit vergt wat denkwerk en is niet altijd even gemakkelijk, maar ieder product draagt bij aan een oplossing. Anders zouden consumenten het niet kopen. Neem de Philips Wake Up Light. Denigrerend gezegd niet meer dan een wekker met een lamp. Maar Philips creëerde geweldige content door op zoek te gaan naar de oplossing die deze lamp biedt. Bekijk volgende vragen eens.

  • Wat is de functie van deze nieuwe lamp? 
  • Er voor zorgen dat consumenten op een natuurlijke manier wakker worden via kunstmatig zonlicht.

  • Wanneer komt deze lamp van pas? 
  • In de winter als het buiten nog donker is.

  • Waar is de meeste vraag naar deze oplossing?
  • Zo ver mogelijk van de evenaar vandaan.

Dus ging Philips een experiment opzetten in Longyearbyen (een eiland vlak bij de Noordpool) om te kijken welke oplossing de Wake Up Light de consument bood. Uit het experiment bleek dat consumenten de Wake Up Light helemaal niet als product ervaren, maar als een oplossing voor het vroege opstaan. Een oplossing waarbij consumenten minder snel depressief zijn. Een oplossing waarbij consumenten zelfs een betere gezondheid kregen. Enkel doordat er een oplossing bedacht was voor hun probleem: opstaan in het donker. Communiceren dat je Wake Up Light zorgt voor een betere gezondheid is toch veel betere reclame dan dat het product een lichtintensiteit van 200 lux of een sluimerduur van 9 minuten heeft? Bedrijven die vanuit deze oplossingsgerichte visie denken zullen in 2014 een voorsprong krijgen op bedrijven die enkel op productniveau denken. Daar zit toch niemand meer op te wachten?


Stefan Donker


Over de auteur:

Redactie CONTENTWIJZER

Van content word je wijzer. Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Wij wijzen de weg!