ORDINA BLOGT

De waarde van streaming-diensten zit in data

Het verdienmodel van streaming-diensten is tweeledig: advertenties en aanbevelingen om het gebruik verder te stimuleren.

  • Erwin Pilon
  • 1 juli 2014

Het onderzoeksbureau GfK meldt dat het gebruik van streaming-diensten sterk toeneemt, vooral onder jongeren. Dit blijkt uit een onderzoek naar het gebruik van on-demand-diensten voor muziek of televisie (Volkskrant 26/6/2014).

Twee verdienmodellen

Maar hoe verdienen die streaming-diensten eigenlijk hun geld? Het verdienmodel van deze streaming-diensten zoals Pandora, Spotify en Netflix, maar ook de kabelaanbieders en Pathé Thuis, is tweeledig: advertenties en aanbevelingen om het gebruik verder te stimuleren.
Muziekdienst Spotify biedt een gratis abonnement aan, maar dan krijg je wel reclamespotjes tussen de nummers door. Wil je dat niet, dan is er mogelijkheid van een betaald abonnement. Spotify verdient dus aan reclame-inkomsten of aan abonnementsgelden. Pathé Thuis werkt met een betaal-naar-gebruik model en heeft er dus alle belang bij het gebruik te stimuleren.

Ken de voorkeuren van de klant

In beide gevallen is het kennen van de voorkeuren van de klanten essentieel. Aan de ene kant om de reclamespotjes zo nauwkeurig mogelijk af te kunnen stemmen op het profiel van de klant en zo aantrekkelijk te worden voor adverteerders. Aan de andere kant om klanten de juiste aanbevelingen te doen en zo de afname te vergroten.

De sleutel tot het kennen van de voorkeuren is slim gebruik maken van (big) data. Videodienst Netflix schat dat 75% van het kijken van films en series via Netflix wordt gedreven door aanbevelingen. En die komen tot stand door tot in het kleinste detail het kijkgedrag van klanten te analyseren. Wat hij kijkt, wanneer hij kijkt, of hij doorspoelt in een film, op welk apparaat, op welke locatie, etc. Dit wordt gecombineerd met de kenmerken van de films en series die worden bekeken. Met complexe algoritmes wordt vervolgens bepaald wat de klant op basis van zijn kijkgedrag en dat van anderen ook interessant zal vinden.

Data is veel geld waard

Dat hier veel geld mee is te verdienen blijkt wel uit het feit dat Netflix een prijs van 1 miljoen dollar uitloofde voor het verbeteren van het systeem van aanbevelingen. De waarde zit in de data.

 

Meer lezen:

http://www.nytimes.com/2008/11/23/magazine/23Netflix-t.html?pagewanted=1&_r=0&partner=permalink&exprod=permalink

http://www.wired.com/2013/08/qq_netflix-algorithm/

http://www.netflixprize.com/community/viewtopic.php?id=1537

Over de auteur:

Erwin Pilon

Erwin is een ervaren management consultant met uitgebreide ervaring met de besturingsvraagstukken van organisaties. Zijn belangstelling gaat met name uit naar Management dashboards, KPI’s, performance management, en de toepassingsmogelijkheden van big data.