ORDINA BLOGT

Warning - content shock

Onlangs luisterde ik in de auto naar een podcast waarin Mark Schaefer, de schrijver van een artikel over waarom content marketing geen houdbare strategie is. In de podcast legde hij zijn theorie over content shock uit. Een fenomeen waar ik nog niet eerder van gehoord had maar wat zeker impact gaat hebben op hoe wij onze content business in de toekomst uitvoeren.

  • Erik Brandsma
  • 11 maart 2014

Onlangs luisterde ik in de auto naar een podcast waarin Mark Schaefer, de schrijver van een artikel over waarom content marketing geen houdbare strategie is. In de podcast legde hij zijn theorie over content shock uit. Een fenomeen waar ik nog niet eerder van gehoord had maar wat zeker impact gaat hebben op hoe wij onze content business in de toekomst uitvoeren.

Wat is content shock?

Het idee heeft naar mijn mening iets weg van een algemene economische vuistregel, vraag en aanbod. Weinig content en veel vraag betekent een waardestijging voor content (vroeger). Meer content dan vraag betekent een waardedaling voor content (nu en in de toekomst). Afhankelijk van de markt waarin je zit, er komt er een shock waarin er dusdanig veel content is dat je meer moet investeren om gezien te worden. De content consumptie zal nog efficiënter worden door technologie, maar dat gaat uiteindelijk afvlakken. Men kan maar een X aantal hoeveelheid informatie op een dag kan verwerken (information overload).

 

Hoe ga je hier mee om?

De oplossing is het uitvoeren van content optimalisatie voor niche markten. Wij lezen namelijk het liefst een artikel dat volledig is gericht op onze vraag en daar specifiek antwoord op geeft. Volgens de schrijver heeft content shock nog niet plaatsgevonden, maar bedrijven zullen dieper in hun buidel moeten tasten om zichtbaar te blijven (denk aan investeren in pakkende visuals).

Argumenten tegen deze theorie zijn dat content van de juiste kwaliteit altijd naar de top zal stijgen en goede content nooit veel geld zal kosten. Het gaat immer om de inhoud en content zal in toekomst steeds beter gefilterd worden, zodat alleen nieuwswaardige items in je zoekresultaten en tijdlijnen zullen verschijnen. Ik geloof dat low cost viral content altijd zal blijven bestaan, maar dit zal minder vaak voorkomen. De tijd zal het leren…

Ordina Content services content shock

 "Dit artikel is geschreven door Erik Brandsma. Erik is Consultant Content Services Bij Ordina.”


Over de auteur:

Erik Brandsma

Erik is een Young Professional met aandacht voor alles wat beweegt in de online wereld. Als Consultant Content Services haalt hij energie uit nieuwe inzichten, veranderingen en zelfontwikkeling. De focus op search en content om zoekintenties van consumenten te vervullen.