ORDINA BLOGT

Toegevoegde waarde leveren

Voor jezelf haalbare doelen stellen, er met concentratie aan werken, en je niet laten afleiden door van alles en nog wat. Helaas lukt dat niet altijd…

  • Shafiq van den Enk
  • 8 mei 2014

We kennen allemaal het gevoel van 'lekker gewerkt vandaag'. Dat gevoel zit hem meestal in focus: je hebt geconcentreerd kunnen werken aan de taken die je je voor die dag voorgenomen had. De kunst is om deze voorwaarden zoveel mogelijk te scheppen voor iedere werkdag: voor jezelf haalbare doelen stellen, er met concentratie aan werken, en je niet laten afleiden door van alles en nog wat. Helaas lukt dat niet altijd…

Vanaf mijn eerste werkdag bij Ordina werd ik de dynamiek ingezogen en kwamen er veel prikkels en leuke mogelijkheden op mij af. Ik merkte dat ik, af en toe, te veel hooi op mijn vork nam. Als PMO’er heb je over het algemeen een waslijst aan taken, openstaande acties en te halen deadlines. Doordat ik met zoveel verschillende dingen in de weer was verloor ik soms de focus en concentratie. Als ik thuis van werk kwam was ik uitgeput van het ‘rennen op je werk’, maar als ik mijzelf de vraag stelde wat heb ik vandaag nou eigenlijk gedaan? Die vond ik moeilijk om te beantwoorden. Ik ben dus op zoek gegaan naar welke voorwaarden ik voor mijzelf moet scheppen om aan het eind van dag tegen mezelf te kunnen zeggen: ik heb een goede dag gehad waarin ik echt iets heb ‘gedaan’.

1. Analyseer waar je tijd aan verliest
Wat mij heeft geholpen is om een dagboek bij te houden van wat ik dagelijks uitspookte op mijn werk. Na het analyseren van de maand december in mijn outlook agenda en dagboek kwam ik er achter dat +/- 40% van mijn tijd te categoriseren valt onder bijzaken of dingen die geen prioriteit hebben. Deze bewustwording heeft mij geholpen in het helder krijgen wat de hoofd- en bijzaken in mijn werk zijn. Hierdoor is het een stuk makkelijker geworden om te prioriteren en voor mij in te zien wat wel en niet telt.

2. Limiteer je takenlijst
Mijn takenlijst bestaat over het algemeen uit 100+ taken. Het is heerlijk om dingen snel weg te strepen. Zo wordt de lijst wel overzichtelijker, maar dit resulteerde voor mij dat ik alleen de kleine taken uitkoos omdat het wegstrepen An sich een doel werd. De belangrijke taken, die in de meeste gevallen ook echt waarde toevoegden, waren vaak complexer, lastiger en kosten meer tijd om uit te werken. Het helpt mij om een dag top 3 van MIT's (Most important tasks) te maken de avond ervoor. Deze drie taken helpen mij in mijn focus en concentratie voor die dag. Overigens is dit wel een van de lastigste handvatten waaraan ik mijzelf wil houden, afleiding is er altijd en overal. Echter, het fijne productieve gevoel aan het einde van de dag is wel iets om voor te strijden.

3. Meet resultaten en niet tijd
Het idee van slimmer werken in plaats van harder werken komt voort uit het principe dat we denken dat door meer tijd in iets steken dat het meer resultaat oplevert. Een focus op resultaten in plaats van; ik besteed zoveel uren aan A en zoveel uren aan B heeft mij geholpen om in te zien hoe lastig het is om in te schatten hoeveel uur je met A of B bezig bent. Het werken naar resultaat zonder daar voor mezelf uren aan te verbinden geeft rust en maakt dat ik efficiënter aan het werk ben.

Deze drie handvatten helpen mij focus en concentratie aan te brengen in mijn werk. Of dit voor jouw zinvol is? Dat weet ik niet, iedereen heeft andere voorwaarden nodig om plezierig te werken. De kunst is om deze voor jezelf te ontdekken…