Ordina

Port of Rotterdam: van website naar digitale dienstverlening

Niet de grootste haven ter wereld maar de slimste. Dat is de ambitie van het Havenbedrijf Rotterdam dat de haven tot een logistieke informatiehub wil ontwikkelen. Een haven waarin data met evenveel gemak circuleren als goederen. Dat vraagt om een soort supernet waarin het internet der dingen (IoT) een belangrijke rol zal spelen.

Met behulp van dit supernet kan alles automatisch met elkaar communiceren. Schepen praten met kranen, treinen met containers, weerstations met loodsboten. Daarnaast doet de robotisering zijn intrede in de haven van Rotterdam, waarbij schepen met behulp van onbemande voertuigen en onbemande kranen volledig geautomatiseerd worden gelost, zoals inmiddels in de nieuwe containerterminal van APM het geval is.

Online presence
Bij een slimme haven hoort ook een nieuwe website. Om de concurrentie van andere havensteden voor te blijven, moet de Rotterdamse haven continu innoveren, waarbij de inzet van digitale technologie in de bedrijfsvoering de onderscheidende positie van de haven kan vergroten. Daarbij hoort een online presence die ook echt bij die ambitie past. Daarom werkt het Havenbedrijf samen met Clockwork, het digital engagement bureau van Ordina, aan een digitale transformatie om dit waar te maken.

“We hebben een grenzeloze digitale ambitie, die past bij de grootste haven van Europa”, aldus Thea de Vries, Manager Marketing & Communications van het Havenbedrijf Rotterdam. “Samen met onze klanten en andere partners ontwikkelen we nieuwe online producten en diensten om hen te ontzorgen en nog beter van dienst te zijn. Zoals een routeplanner voor ‘buitengaats’ shortsea en feeder shipping, vergelijkbaar met InlandLinks; de nu al beschikbare routeplanner voor intermodaal ‘binnenlands’ vervoer binnen Europa. Maar via onze website gaan we ook aan de slag met bijvoorbeeld matchmaking tussen lading en vervoerders, en tussen kansrijke ideeën en bedrijven.”

Portofrotterdam.com
Clockwork lanceerde in 2015 met portofrotterdam.com een virtuele haven die de zakenwereld helpt om de route via Rotterdam zo soepel en efficiënt mogelijk te laten verlopen. “Portofrotterdam.com wordt daarbij ons portaal”, vervolgt De Vries. “Dé ingang naar een ongekende wereld van digitale dienstverlening gericht om de route via Rotterdam zo soepel en efficiënt mogelijk te laten verlopen, met alle kostenvoordelen van dien. Een wereld waarin data rondom alle bewegingen in de haven vrij en realtime beschikbaar is en waarin het bedrijfsleven in en om de haven optimaal op elkaar is aangesloten.”

Een complexe en omvangrijke opgave die niet van de één op de andere dag gerealiseerd zal zijn. De Vries: “We zien het als een proces waarbij we steeds nieuwe functionaliteiten toevoegen. De basiswebsite en het online ligplaatsensysteem zijn opgeleverd. Binnenkort worden daar de online varianten van Haven in Cijfers, de Havenkrant en ons jaarverslag aan toegevoegd. En dan steeds een stapje verder op weg naar daadwerkelijk slimme, digitale dienstverlening. Met Clockwork hebben we daarin een partner gevonden die dat proces goed aanvoelt en zorgt dat we die stappen kunnen maken.”

Modulair platform
Het uitgangspunt van Clockwork was dan ook een modulair platform, waarbinnen de huidige en toekomstige eisen ten aanzien van content en functionaliteit uitgerold kunnen worden. “Maar voordat het zo ver was, hebben we gebruikers, klanten en partners van het Havenbedrijf Rotterdam geïnterviewd en geanalyseerd hoe hun dagelijkse werkzaamheden relateren aan de website”, aldus Robert de Snoo, Managing Director bij Clockwork. “Dat ‘outside in’-denken gaf ons goed inzicht in drempels en wensen, waar we nu nog steeds veel aan hebben.”

Vervolgens is het team van Clockwork samen met het Havenbedrijf aan de slag gegaan om slimme e-toepassingen te bedenken waarmee zaken doen in de haven makkelijk wordt gemaakt. “Bij een project van zo’n omvang sturen we sterk op het lerend vermogen. Van onze eigen mensen, maar zeker ook op die vanuit het projectteam van het Havenbedrijf.” Zo werden tussentijds projectbrede learnings besproken tijdens zogenoemde ‘Agile-sessies’ en vastgelegd in het Online Competence Center.

In twee clicks bij juiste informatie
Nu de nieuwe basiswebsite portofrotterdam.com live is, wordt volop doorgewerkt aan nieuwe functionaliteiten. Zowel De Vries als De Snoo zijn echter al zeer content met de huidige efficiencyslag. “Mailcampagnes en nieuwsbrieven zijn tegenwoordig geïntegreerd en de inzet van social media is gekoppeld aan de website”, somt De Snoo op. “Daarnaast kan het Havenbedrijf Rotterdam nu makkelijk zelf online templates maken en hebben we alles zo gebouwd dat bezoekers in twee clicks bij de juiste informatie zouden moeten kunnen zijn. In de eerste maand alleen al was een halvering te zien van het aantal pagina’s dat nodig is om de juiste informatie te vinden.” “En ook niet onbelangrijk”, vult De Vries aan, “we kunnen tegenwoordig op basis van SMART KPI’s meten of de online ambities ook worden gehaald.”

Ook een online scan nodig? Neem dan contact op met Robert de Snoo, partner Clockwork.