Profielfoto Jeroen Bijl

‘Ontzettend vet dat we zo’n actieve front-end community hebben

Jeroen Bijl (35) werkt sinds december 2012 als front-end developer bij Ordina. Hij is onderdeel van Ordina’s front-end community JSRoots, een hechte club van specialisten met een passie voor JavaScript. Momenteel werkt Jeroen binnen het ZorgApp-team van zorgverzekeraar VGZ.

Jeroen Bijl kan niet wachten tot de coronaperiode voorbij is. Niet alleen omdat hij dan met vrouw en kind weer meer leuke dingen kan doen, maar ook omdat hij dan pas écht gaat ervaren hoe actief de unit JSRoots is. Sinds 1 januari 2021 behoort hij – na onder meer zes jaar bij Clockwork – tot de Ordina-club van JavaScript-liefhebbers. ‘En dat leeft echt enorm, heb ik al gemerkt,’ zegt Jeroen. ‘Ik kom nu net uit een snackbite waarin iemand vertelde over zijn hobbyproject in VR. Een tijdje geleden vertelde een collega over de nieuwe functies in JSX. Ik heb begrepen dat er ook veel kennissessies en zelfs weekendjes weg worden gehouden. Ik kijk ernaar uit om daar actief en fysiek deel van uit te maken.’

Leren van elkaar

Kennisdeling is binnen JSRoots een vanzelfsprekendheid, concludeerde Jeroen al. ‘Alle front-enders vinden dat super belangrijk. Weet je wat het is? Er is geen opleiding front-end. Je leert het van cursussen, maar vooral ook van anderen. Binnen Ordina brengen we elkaar naar een hoger niveau door kennis en ervaring uit te wisselen. We hebben een Slack-kanaal waarin we van alles delen en zijn aangesloten bij Fronteers, de Nederlandse vakvereniging voor front-enders. Ik vind het ontzettend vet dat we zo’n actieve front-end community hebben binnen Ordina. Zo blijven we voorop lopen en kunnen we onze slogan Ahead of change waarmaken. Dat verwachten onze klanten.’

ZorgApp-team VGZ

De klant die momenteel vooruitstrevendheid van Jeroen verwacht, is VGZ. Bij de zorgverzekeraar maakt hij als front-end developer deel uit van het ZorgApp-team. Binnen dit team werkt hij samen met onder meer testers, Mendix-developers en een scrummaster vanuit Ordina. VGZ levert de designer, product owner, analist en functioneel beheerder. Samen werken ze continu aan de optimalisatie van de apps van zowel VGZ zelf als de andere zorgverzekeraars die opereren onder de naam van VGZ.

Eén miljoen gebruikers

‘Een van de meest recente grote dingen die ik heb gebouwd, is het facturenoverzicht,’ vertelt Jeroen. ‘Een compleet nieuw element in de app, dat een overzicht geeft van de betaalde en openstaande facturen en van je betalingsregelingen. Een leuk en uitdagend project, waarbij veel verschillende partijen kwamen kijken. Terwijl je ’s avonds op de bank zit, kun je nu gemakkelijk en snel kijken hoe het ervoor staat met je facturen of je eigen risico. De front-end is het eerste dat mensen zien bij een app. Hoe het eruit ziet en hoe gebruiksvriendelijk het werkt, bepaalt grotendeels wat mensen van een app vinden. Bij VGZ gebruiken gewoon één miljoen mensen wat ik gebouwd heb! En zij geven de app gemiddeld een 4.6 in de appstore. Dat vind ik echt ontzettend vet, al ben ik daar ook weer niet de hele tijd mee bezig.’

Amigo-sessies

Voor aanvang van dergelijke projecten worden binnen VGZ zogeheten Amigo-sessies gehouden. Jeroen: ‘Daarbij worden de verschillende disciplines bij elkaar gebracht en doorlopen we het hele traject. De designer vertelt wat de bedoeling is en hoe hij het voor zich ziet. De back-end developer bouwt vervolgens alle functionele dingen aan de achterkant. Als het kan, bouw ik direct de front-end mee.’ In het hele proces gebruikt Jeroen verschillende tools. ‘De designs ontvangen we in Sketch en we bouwen het dan in IDE zoals VS Code of WebStorm.  Vroeger ontvingen we de designs bijna allemaal Photoshop, maar Sketch werkt een stuk prettiger. Alle sizes kloppen direct en je ziet ook de juiste waardes van een kleur, zodat ik die in één keer kan overnemen in mijn Sass-bestand. Middels Gulp compilen we de Sass naar CSS en wordt het gecontroleerd op eventuele fouten. Daarna wordt het doorgezet naar Mendix, waar de back-enders in werken.’

Cordova

Als ontwikkelplatform wordt Cordova gebruikt, een tool die ervoor zorgt dat  je via een JavaScript API vanuit de app kan communiceren met functies van de smartphone. ‘Daarmee bouwen we dus gewoon een native app,’ zegt Jeroen. ‘Via Cordova kunnen we ook allerlei native functies oproepen, zoals toestemming om de camera te gebruiken of pushberichten te versturen. Voor inlog- en registreerfuncties communiceert dit weer met Mendix.’

Vrijheid

Jeroen vindt het prettig om verschillende tools te kennen. ‘Ik kwam binnen als front-end developer, maar zat na twee weken al mijn eerste bugs op te lossen in Cordova. Vanuit Ordina krijg je gelukkig alle vrijheid om met verschillende tools te werken. Tegenwoordig zijn er heel veel frameworks, waarin je zelfs volledige native apps kunt bouwen. Als je wilt, kun je helemaal los gaan. De afgelopen jaren was het soms bijna niet bij te houden. Je had eerst Backbone JS, toen kwam Anguler en daarna werd Ember ineens heel groot. Iedere klant leek wel over te springen van het ene op andere framework. Soms ging je koffie halen en waren er bij wijze van spreken tien frameworks bijgekomen. Nu is het beter bij te houden, zeker met de kennis en tools vanuit Ordina.’

Kritische collega’s

Gelukkig voor Jeroen staat VGZ overal voor open. ‘Ik kan hier echt mezelf zijn en input geven. Een pop-up net iets anders plaatsen, bepaalde info op een andere plek zetten of een cirkeldiagram in plaats van staafdiagram tonen; wat het ook is, ik kan mijn mening erover geven. Die vrijheid en dat vertrouwen voel ik heel erg. Zo werken we in korte sprints van drie weken aan continue verbetering van de app. De uitdaging zit ‘m in het werken met de verschillende technologische tools en het feit dat je met privacygevoelige informatie werkt. Klanten van VGZ moeten binnen no time hun actuele gegevens kunnen zien.’ Maar de grootste uitdaging is misschien wel dat veel Ordina-medewerkers collectief verzekerd zijn via VGZ, zegt Jeroen met een knipoog. ‘Veel collega’s gebruiken dus ook de app en kijken kritisch mee. Maar tot nu toe heb ik gelukkig vooral positieve feedback gekregen.’