Ordina ontwikkelt virtual reality-oplossing voor Meldkamer Noord-Nederland

De omgeving van de meldkamer (politie, brandweer en ambulancezorg) verandert voortdurend. De maatschappij gaat anders om met (on)veiligheid en verwacht hierbij steeds meer van de overheid en hulpdiensten. De toenemende digitalisering van de maatschappij zorgt voor nieuwe werkvormen, andere manieren om te communiceren en biedt toegang tot enorme hoeveelheden informatie. Reden voor Meldkamer Noord-Nederland (MKNN) om met Ordina te onderzoeken wat virtual reality (VR) kan betekenen voor de hulpverlening van morgen.

VR-oplossing

Op basis van de businesspropositie Digitale acceleratie heeft Ordina een VR-oplossing ontwikkeld. Centralisten van de MKNN konden onlangs zelf ervaren hoe ze in deze virtuele wereld aan de slag kunnen met behulp van vele beschikbare informatiebronnen.

Eerste aanspreekpunt

De centralisten van de MKNN zijn vaak het eerste aanspreekpunt van de hulpverlening voor iedereen in Friesland, Groningen en Drenthe. Ze handelen alle 112-gesprekken af en ondersteunen de inzet van hulpverleners op straat en voeren daar regie op. Goede samenwerking tussen de hulpdiensten en een actueel beeld van de situatie zijn dan ook cruciaal voor goede hulpverlening.

Interactieve virtuele landkaart

Hiervoor realiseerde Ordina een virtual reality-omgeving met daarin een interactieve virtuele landkaart, waarop vele informatiebronnen werden gevisualiseerd, zoals de posities van eenheden, de locaties van incidenten en het weer. In deze wereld komen meerdere centralisten virtueel bij elkaar, zij het vanuit hetzelfde gebouw, of door deel te nemen vanuit een andere plek in Nederland. Ook konden de centralisten aantekeningen maken op de kaart en deze met elkaar delen.

Hogere kwaliteit dienstverlening

De virtuele omgeving was voor de centralisten aanvankelijk even wennen. Met behulp van een virtual reality-bril en twee controllers konden ze de virtuele wereld bedienen. Een groot contrast met hun dagelijkse werkplek die bestaat uit een muis, toetsenbord en vele computerschermen. Eenmaal bekend met de virtuele omgeving gingen de meesten er echter helemaal in op. Met name de intuïtieve en interactieve manier van de visualisatie van informatiebronnen, de integratie van de verschillende informatiebronnen én de mogelijkheid tot samenwerken op afstand dragen volgens de centralisten bij aan een hogere kwaliteit van dienstverlening. Zij zien in de toekomst zeker een plek weggelegd voor virtual reality om hun dagelijks werk nog beter te doen.

Bekijk ook onderstaand filmpje waarin enkele centralisten met de VR-oplossing werken.