Nieuwegein, 14 maart 2022 – Er wordt nog onvoldoende vaart gemaakt met digitale versnelling in organisaties. Uit onderzoek van MarktEffect, in opdracht van Ordina, blijkt dat een kwart van de besluitvormers aangeeft dat er onvoldoende budget is om verder te digitaliseren. Ruim twee derde (67%) verwacht zelfs dat het budget dit jaar niet zal toenemen of zelfs zal afnemen. Dit komt mede doordat organisaties denken dat ze verder zijn in de digitale transformatie dan ze in werkelijkheid zijn en de impact van de versnelling onderschat wordt. Het onderzoek, de Ordina Digital Monitor, is uitgevoerd onder circa 1250 Nederlandse besluitvormers die invloed hebben op of besluiten over initiatieven rondom digitale acceleratie.
Onderschat impact van versnelling niet
“We zien in de praktijk regelmatig een discrepantie tussen hoe ver organisaties denken te zijn en hoe ver ze daadwerkelijk zijn in de digitale transformatie. Ze, overschatten hun huidige technologische mogelijkheden en de impact van de al uitgevoerde proces- en organisatieoptimalisaties,” zegt Jorgen de Lange, Practice Lead Strategy & Business Design bij Ordina. “Hier moet snel verandering in komen. Als organisaties onvoldoende digitaal versnellen, vermindert de wendbaarheid en kunnen ze steeds slechter inspelen op veranderingen in de markt. Daarbij is de kans groot dat ze veranderingen simpelweg niet zien aankomen of de impact van deze veranderingen niet op waarde kunnen inschatten. Het inzicht op basis van data ontbreekt namelijk waardoor er niet op feiten kan worden gestuurd.”
De voornaamste redenen voor digitale versnelling zijn nog steeds de ‘usual suspects’ als procesverbeteringen, het verminderen van operationele kosten en het beter en sneller bedienen van klanten. De Lange: “Wat opvalt is dat het voldoen aan wet- en regelgeving minder vaak genoemd wordt. Ook het snel en accuraat voorspellen van de impact van buitenaf komt minder vaak uit het onderzoek naar voren. Terwijl dit juist cruciale factoren zijn voor het maken of breken van organisaties.”
Volledig beeld en samenhang activiteiten ontbreekt
Ordina ziet dat veel organisaties vaak niet bezig zijn met de meest relevante onderdelen van digitale versnelling. “Zonde, want er is zoveel meer mogelijk wat nu niet benut wordt,” zegt De Lange. Organisaties hebben vaak geen volledig beeld van de activiteiten op het gebied van digitale versnelling in de organisatie als geheel. En wat hun samenhang en de beoogde impact is op de strategische doelstellingen. De Lange: “Mandaat wordt door de agile transities die bedrijven doormaken vaak op een andere manier ingevuld. Ook al bieden deze transities veel voordelen, het moet niet leiden tot minder goede besluitvorming voor de organisatie als geheel. Als je namelijk het overzicht en de samenhang mist, dan mis je vaak ook het inzicht in welke impact én waarde de initiatieven kunnen creëren. Dat zorgt mogelijk weer voor onbedoelde en onwenselijke ruis op de lijn bij het maken van keuzes, bij de regie op strategische executie én daardoor bij het meten van de beoogde waarderealisatie.”