Personeels- en onderhoudsplanning voor Eurostar

Ordina zet personeels- en onderhoudsplanning op de rails voor hogesnelheidstreindienst Eurostar

Ordina heeft bekendgemaakt dat Eurostar, dat hogesnelheidstreinverbindingen aanbiedt tussen het vasteland en het Verenigd koninkrijk, met Ordina in zee wil voor het optimaliseren van hun personeels- en onderhoudsplanning. De oplossing van Ordina zal tweeledig zijn. Enerzijds worden de uurroosters van de conducteurs, de managers en het controlekamerpersoneel geoptimaliseerd. Anderzijds zal het nieuwe systeem het treinonderhoud over verschillende tijdzones heen structureren.

De Eurostar-treinen vervoeren passagiers tussen Londen en Parijs, Brussel, Rotterdam en Amsterdam via de Kanaaltunnel. Sinds 2017 reisden meer dan 10,3 miljoen passagiers met de Eurostar. De spoorwegmaatschappij heeft ambitieuze toekomstplannen: ze willen het aanbod uitbreiden zonder in te boeten op de superieure klantenervaring waar Eurostar bekend om staat.

Gebruiksvriendelijk, flexibel en geschikt voor verschillende gebruikerstypes

“We zochten een oplossing om over meerdere tijdzones heen te plannen. Het systeem moest vlot kunnen worden aangepast aan diverse voorschriften en regelgevingen”, aldus Philippe Dabancourt, Direcor of Train Services bij Eurostar. “We wilden ook een gebruiksvriendelijke oplossing waar onze roosteraars en onderhoudsplanners vlot mee zouden kunnen werken. Aandacht voor meerdere talen en tijdzones was eveneens een must.”

Wouter Tielemans, Directeur Supply Chain Optimalisatie bij Ordina: “We zijn erg blij dat Eurostar deze complexe planningspuzzel met Ordina wil oplossen. Dankzij onze jarenlange ervaring binnen de sector beschikken we over de nodige expertise om een oplossing te configureren die perfect aan de eisen van Eurostar voldoet. We zorgen ervoor dat ons systeem naadloos binnen hun huidige IT-omgeving kan geïntegreerd worden. Als de oplossing live is, zal ze Eurostar gegarandeerd helpen om de hoge serviceniveaus aan te houden en tegelijkertijd hun business te laten groeien.”

Gecentraliseerde controle en communicatie via intuïtieve interfaces

Door de nieuwe toepassing binnen de bestaande IT-systemen te integreren, zal Eurostar uurroosters en onderhoudsschema’s kunnen opstellen op basis van hun eigen data. Dat betekent minder manuele data-invoer en minder administratief werk voor de planners. Dankzij de intuïtieve gebruikersinterface zal het effect van bepaalde aanpassingen bovendien beter zichtbaar zijn voor de planners, zodat ze meerdere alternatieven kunnen bekijken voor ze beslissingen nemen. De personeelsroosters worden voor de duidelijkheid weergegeven in de lokale tijdzone. Het rooster vermeldt ook de competenties van elke conducteur, zodat planners vlot een vervanger kunnen aanduiden als een bepaalde conducteur onverwacht afwezig is.

De Ordina-oplossing omvat ook een app voor communicatie tussen de personeelsleden van Eurostar. Via de app zijn de conducteurs en de treinbemanning meteen op de hoogte van potentiële storingen, zodat ze snel actie kunnen ondernemen om ernstiger situaties te vermijden.

Aanzienlijke productiviteitswinst dankzij ideale planning

De oplossing van Ordina zal Eurostar ook helpen om het treinonderhoud in zijn depots in vier Europese landen vlotter te organiseren. De onderhoudsplannen worden geoptimaliseerd over alle tijdzones heen. Ze zijn conform aan complexe regelgevingen omtrent treintypes, tijd en de afgelegde afstand maar voldoen ook aan alle lokale wettelijke vereisten.

“Dit project helpt de kwaliteit van Eurostars langetermijnplanning te garanderen en geeft de productiviteit een boost in elk operationeel proces”, besluit Wouter Tielemans.