fbpx

Project vs. Product: FIGHT!

Een jaar of 15 moet ik zijn geweest toen ik voor het eerst Mortal Kombat speelde op de Nintendo 64. Toegegeven, ik ben er nooit goed in geworden. Waarschijnlijk omdat ik het niet lang genoeg gespeeld heb of dat ik er echt geen talent voor had. Los van mijn kwaliteiten, gebruik ik het concept van Mortal Kombat geregeld om op een speelse manier twee onderwerpen onder de aandacht te brengen.

Aangezien ik in mijn huidige functie veel spreek met mensen in organisaties die digitale producten ontwikkelen en daarbij soms worstelen met de manier waarop ze dit doen, plaats ik deze keer twee bekende concepten in de arena: het projectgestuurde team (Project) neemt het op tegen het productgestuurde team (Product).

De arena en challenge

Uiteraard is de context, de arena, belangrijk, zodat we begrijpen in welke omgeving we de tegenstanders tegen elkaar laten strijden. De arena voor vandaag is die van digitale productontwikkeling. Kortom, een plek waar we digitale producten en diensten bouwen en leveren aan eindgebruikers. Visueel zie je nu wellicht een kantoorruimte voor je met whiteboards, schermen, computers en een coffee corner. En als je wil, is er ook een goudvis, met een schema wie wanneer de kom moet verschonen.

Om in deze arena tegen elkaar te kunnen strijden, hebben we een challenge nodig. Een opdracht waarbij er één winnaar uit de bus komt. Wat dachten jullie van de volgende challenge: bouw een app die de beste hondenuitlaatroute weergeeft, rekening houdend met de lokale omstandigheden. Heel handig als je jouw trouwe viervoeter op een nieuwe locatie wil uitlaten of op zoek bent naar nieuwe wandelroutes. Met circa. 2 miljoen honden in Nederland een relevante app, toch? De spelers krijgen 3 maanden de tijd om de app te ontwikkelen en beide apps worden in de markt gezet. De app met het meeste succes, wint. Ready?

Round 1: FIGHT!

Team Project heeft duidelijk voor ogen wat het doel is: het maken van een app met wandelroutes. Daarom focust Team Project zich meteen op de oplossing. Ze besluiten de Google Maps API en Buienradar API samen te brengen in de app voor de hondenuitlaatroute, die ze de werktitel ‘De speurhond’ geven. Team Project bekijkt wat er allemaal moet gebeuren en begint daarom met het opstellen van een planning. De deadline is immers belangrijk.

Team Product barst echter nog van de vragen. Enkele leden van het productteam hebben een hond, maar hun ervaringen dekken niet meteen de lading om de gebruikersbehoeften van alle hondeneigenaren te doorgronden. Team Product focust zich dus op het probleem. Wat er precies in de app moet komen, is voor hen nog onzeker. Team Product besluit om eerst een paar sprints tijd te besteden aan Design Thinking om het probleem te exploreren en van daaruit concepten te valideren.

Resultaat Round 1: Aangezien Team Project al een concreet idee voor de app heeft én een planning, winnen zij de eerste ronde.

Round 2: FIGHT!

Team Project lijkt dus goed op weg. De verantwoordelijkheden van het team zijn verdeeld, ieder doet zijn eigen stukje. Bij tegenslagen gaat het belang van tijdig slagen voor. De voorspelbaarheid van de planning valt helaas iets tegen omdat er veel onduidelijkheden zijn over het gebruikersperspectief. “Ook in een project moet je MVP (Minimum Viable Product) denken”, zegt Team Project tegen de UX-er die nog met vragen zit. Een aantal teamleden dat zelf een hond heeft, vertelt ondertussen hoe zij de app graag zouden zien, maar er is niet altijd consensus. In die gevallen heeft Team Project gekozen om voor de technisch meest haalbare optie te gaan. De Speurhond krijgt zo al aardig vorm en Team Project heeft inmiddels ook besloten dat de werktitel prima als naam voor de app kan worden gebruikt.

Team Product heeft meerdere fases doorlopen met hondeneigenaren en leert zo de doelgroep steeds beter kennen. Het is vooral duidelijk geworden dat niet één hondeneigenaar hetzelfde is. En ook ieder hondenras verschilt. Daar waar de één een uitgebreide route wil kunnen lopen met veel losloopmogelijkheden, heeft de ander behoefte aan een aangelijnde, korte route. Afhankelijk van de wensen van eigenaar en hond zou de route dynamisch moeten worden opgebouwd. Team Product ontwikkelt meerdere prototypen om mogelijke oplossingen te testen. In de sprints die volgen wordt steeds duidelijker hoe zij de honden(eigenaren) écht kunnen gaan helpen.

Resultaat Round 2: aangezien Product nog altijd niet aan het bouwen, wint Project ook ronde 2.

Round 3: FIGHT!

Team Project brengt alle teamleden samen tijdens de projectmeetings en hier blijkt dat er toch meer tegenslagen zijn, omdat de inschatting van de inspanningen vooraf te grof gemaakt was. “Mensen moeten gewoon hun hond kunnen uitlaten en daar een passende route bij vinden”, geeft Project enigszins gefrustreerd aan. “Je opent de app, kiest de afstand en op basis van jouw locatie geeft de Speurhond-app jou de beste route. Klaar, zo simpel is het”. De teamleden gaan weer uit elkaar en aan de slag.

Team Product is er inmiddels ook achter hoe de app moet worden opgebouwd: je kunt allereerst een profiel opbouwen, waarbij je jouw hondenras selecteert, daarna de leeftijd van de hond. Je kunt ook voorkeuren aangeven, zoals wel of niet zwemmen, wel of niet loslopen en wel of niet pauzeren om bijvoorbeeld met een bal te gooien. Ook leert de app jouw gemiddelde wandelsnelheid kennen, zodat je een accurate duur van de wandeling krijgt. Op basis van het profiel van de hond en de voorkeuren van de eigenaar komen er suggesties naar voren op de locatie die je via een kaart kan selecteren. Zo kun je ook van tevoren een wandeling plannen in een ander gebied. Het team is mega enthousiast. Ze gaan hondeneigenaren en honden de mooiste en best passende wandelingen bieden die aansluiten op de behoeftes van beide. Tijdens een van de demo’s was één van de betrokkenen aanwezig die bij een hondenvoerbedrijf werkt. Hij wil praten over sponsoring, in ruil voor een plaats in de app. Product vind dit een goed idee. De app blijft in beweging en de ontwikkeling ervan flexibel.

Uitslag Round 3: Hoewel Team Product nog altijd achter lijkt te liggen, blijkt ‘building the right thing’ belangrijker dan ‘building the thing right’. Team Product wint deze ronde!

Round 4: Fight!

Team Project is er nog niet, maar de projectleden hadden dan ook slechts 3 maanden de tijd voor de ontwikkeling gereserveerd en één voor één moeten de projectleden door naar de volgende klus. Er staat een app die wandelroutes geeft en aangeeft of het droog blijft. Dat wilden we bereiken, toch?

Team Product is helemaal fan geworden van de applicatie die ze hebben gebouwd. Er is een prijsvraag uitgegaan voor de naam van de app en uit vele inzendingen is gekozen voor ‘Wandelmaatje’. Er is nog een waslijst aan wensen vanuit de gebruikers, maar er is besloten om de eerste versie van Wandelmaatje op tijd te lanceren, zodat ze kunnen leren van deze MVP. Met de sponsor heeft Product voor de komende tijd voldoende geld om door te kunnen blijven ontwikkelen. Het team van Project zit bomvol plannen.

Uitslag Round 4: Product wint deze ronde.

Round 5: Final round!

Beide apps gaan live in de appstore om te zien wie deze laatste en allesbeslissende ronde wint. Wie krijgt de meeste gebruikers en de hoogste waardering? Het laat zich raden, dit hele artikel is natuurlijk opgebouwd om Product te laten winnen en uiteraard mogen we ervan uitgaan dat wanneer software is ontwikkeld met de gebruiker als uitgangspunt en met de mindset om een gebruikersprobleem op te lossen, dat dit de beste ervaring biedt en de hoogste klanttevredenheid.

Hoewel het voorbeeld in dit artikel overdreven, bloody obvious, zwart-wit en kort door de bocht is neergezet, zie ik in de praktijk dat het bij digitale productontwikkeling nog vaak in de richting van Project gaat, daar waar het over Product zou moeten gaan.

Kijk eens in je eigen organisatie: ga je klant- en productgericht te werk? Is er een compelling story achter de visie voor het product? Werk je in een omgeving waarbij de (klant-)waarde belangrijker is dan de snelheid van oplevering? Krijg je tijd om te innoveren, om met prototypes te experimenteren? Zijn de juiste skills aanwezig en werken die echt samen om een winnend product neer te zetten? Als je een van deze vragen met ‘nee’ hebt beantwoordt, laten we eens afspreken om te zien hoe we jouw organisatie productgerichter kunnen maken. Bijvoorbeeld tijdens een wandeling. En neem dan je hond gerust mee.

Hans Reus
Senior Principal Expert Digital Product Management bij Ordina