Resultaten eerste halfjaar 2018 Ordina N.V.

Verbetering zet door

 

Hoofdpunten H1 2018

  • Nettoresultaat EUR 5,1 miljoen (H1 2017: EUR 1,0 miljoen);
  • EBITDA EUR 10,2 miljoen (H1 2017: EUR 7,0 miljoen);
  • EBITDA marge 5,7% (H1 2017: 4,1%);
  • Omzet stijgt 4,6% naar EUR 178,9 miljoen (H1 2017: EUR 171,0 miljoen);
    • Omzet Nederland stijgt 2,4% naar EUR 128,3 miljoen (H1 2017: 125,3 miljoen);
    • Omzet België/Luxemburg stijgt 10,6% naar EUR 50,6 miljoen (H1 2017: 45,7 miljoen);
  • Werving nieuwe medewerkers succesvol, instroom stijgt met 35%.

Hoofdpunten Q2 2018

  • EBITDA EUR 4,1 miljoen (Q2 2017: EUR 2,7 miljoen);
  • EBITDA marge 4,7% (Q2 2017: 3,2%);
  • Omzet stijgt 4,8% naar EUR 87,6 miljoen (Q2 2017: EUR 83,6 miljoen);
    • Omzet Nederland stijgt 2,9% naar EUR 63,1 miljoen (Q2 2017: 61,3 miljoen);
    • Omzet België/Luxemburg stijgt 9,9% naar EUR 24,5 miljoen (Q2 2017: 22,3 miljoen);
  • Nettocashpositie verbetert naar EUR 2,9 miljoen (ultimo Q2 2017: EUR 2,2 miljoen);
  • Nieuwe opdrachten op het gebied van Business platforms in industrie en overheid.

Jo Maes, CEO Ordina, over het eerste halfjaar

“Omzet en resultaat van onze onderneming zijn in het eerste halfjaar verder verbeterd. In Nederland is de omzet met name gestegen in de overheidsmarkt. Deze groei wordt gedreven door de eerder afgesloten ICT-mantels, de inzet van High performance teams en toegenomen omzet uit beheeropdrachten. Onze operationele verbeteringen werpen vruchten af. Het rendement wordt ondersteund door lagere kosten en een hogere productiviteit. België/Luxemburg blijft onverminderd goed presteren. De omzet steeg er met 10,6%, onder andere door nieuwe opdrachten bij klanten in de financiële dienstverlening.

Door de onverminderd grote vraag naar onze dienstverlening zetten we vol in op groei met eigen medewerkers. Het verloop is echter nog steeds te hoog. Het goede nieuws is dat we 35% meer nieuwe medewerkers hebben aangetrokken in vergelijking met de eerste helft van 2017. Ons Young Professional-programma is succesvol: in het eerste halfjaar zijn 133 Young Professionals van start gegaan, bijna een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar.

Onze herkenbare go-to-market strategie met vijf heldere business proposities is erop gericht om onze klanten te helpen structureel te blijven verbeteren en vernieuwen. Veel organisaties ervaren dat hun IT-landschap te complex is geworden. Onder de vlag van de propositie Business platforms brengen we de complexiteit van kernsystemen terug en zorgen we voor een efficiëntere inzet ervan. Dit geeft onze klanten de gelegenheid te innoveren met behulp van onder meer ‘slimme’ data. Op het gebied van Business platforms hebben we in het eerste halfjaar belangrijke opdrachten gewonnen in de markten industrie en overheid.”