foto Jorien van Ginkel

Slim toevoegen van waarde met data science

Meet the Expert

Data science is onmisbaar voor organisaties die waarde willen halen uit hun data. Maar hoe doe je dat en wat is de toegevoegde waarde ervan? Een interview met Jorien van Ginkel, data scientist bij Ordina.

Wat is data science?

“Als ik het kort zou moeten beschrijven is het waardevolle informatie genereren uit grote hoeveelheden data. Dit houdt in dat je bezig bent met data exploratie, data transformatie, statistische berekeningen en het visualiseren van de uitkomsten.”

Wat doet een data scientist?

“Binnen onze business unit Data Science onderscheiden we grofweg vier rollen: data scientist, data engineer, data architect, en de data translator. Dat laat ook zien hoe breed dit vakgebied is. Voor mij is een goede data scientist iemand die technische kennis combineert met creativiteit en communicatieve vaardigheden. Dus tijdens je werk ben je aan het programmeren, visualiseren en zorg je voor goede domeinkennis. Daarnaast denk je mee met de klant over wat er nog meer mogelijk is. Veel klanten weten vaak namelijk niet wat de mogelijkheden zijn van data science en daar kunnen wij bij helpen vanuit onze businesspropositie Intelligente datagedreven organisaties.”

Hoe helpt Ordina de klant met data science?

“Ordina gebruikt haar Data2Value-aanpak om ervoor te zorgen dat data science echt tot toevoegde waarde leidt. De aanpak bestaat uit vier fasen: hypothesefase, analysefase, prototypefase en implementatiefase. Deze aanpak zie je ook terug in de teamsamenstelling. Ordina werkt hierbij met multidisciplinaire agile teams. Het team werkt nauw samen met domeinexperts van de klant en heeft expertise op het gebied van data engineering. Hierdoor wordt voorkomen dat de data scientists geïsoleerd werken binnen de organisatie en prototypes niet in productie komen.”

Wat is de toegevoegde waarde van data science voor de klant?

“Door data science toe te passen verkrijgt de klant inzichten uit haar data. Daarnaast is een groot voordeel dat je bestaande (handmatige) processen kunt automatiseren door het herkennen van patronen. Hierdoor kan bijvoorbeeld personeel effectiever worden ingezet. En we gaan nog een stap verder door daarna mee te denken hoe het op een nieuwe manier wellicht nog beter kan. Dus hoe er nog meer waarde kan worden toegevoegd aan het bestaande (geautomatiseerde) proces. Ook kun je te nemen beslissingen onderbouwen met (statistische) analyses, en visueel maken in dashboards.”

Kun je een paar praktijkvoorbeelden van dat science noemen?

“Voor mijn huidige opdracht werken we in een High performance team bij de politie. Daar bouwen we aan een digitaal procesdossier, waarbij ik met nog een andere data scientist verantwoordelijk ben voor de bestandsanalyse binnen deze applicatie. Door de toepassing van data science automatiseren we huidige processen die nu nog handmatig plaatsvinden en zijn de bestanden beter doorzoekbaar. Overigens vindt er op die automatische bestandsanalyse altijd een toetsing plaats door mensen. Het is heel mooi om te zien hoe je op deze manier een bijdrage levert aan de versoepeling en versnelling van het werk van medewerkers bij de politie.”

Een ander mooi voorbeeld is het havenbedrijf Rotterdam. Ordina heeft daar een platform voor Port Call Optimisation ontwikkeld, genaamd Pronto. Dit platform combineert gegevensbronnen, zodat een havenbezoek door een schip zo nauwkeurig mogelijk kan worden gepland. Op basis van die gegevens voorspelt Pronto aankomsttijden nauwkeuriger. Zo worden activiteiten die moeten plaatsvinden tijdens het havenbezoek naadloos op elkaar afgestemd. Efficiënt havenbezoek leidt tot een enorme reductie van de hoeveelheid uitgestoten CO2 door schepen. Onderzoek van TNO heeft aangetoond dat op deze manier eenvoudig 4% uitstoot (134,000 ton CO2 per jaar) kan worden gereduceerd.”

Wat voor typen klanten kom je tegen?

“Wanneer een organisatie in bezit is van data, dan liggen er mogelijkheden voor data science. In de praktijk zijn het met name grotere bedrijven die data science toepassen. Zelf word ik graag ingezet bij bedrijven waar je een maatschappelijk toegevoegde waarde levert, en dus niet zozeer inzichten verwerft uit data enkel uit commercieel oogpunt. Maar dit is een persoonlijke voorkeur.”

Wat maakt je werk zo leuk?

“Ik vind het het allerleukst om steeds nieuwe dingen te proberen. Eigenlijk ben je constant aan het puzzelen. Je bent op zoek naar logische patronen en daardoor krijg je steeds nieuwe inzichten. Omdat het vakgebied zich zo snel doorontwikkeld, zijn er steeds weer nieuwe mogelijkheden. Je levert iedere keer weer een nieuw stukje functionaliteit op, waarbij je verder bouwt op je eigen werk en steeds verder komt. Dat geeft veel voldoening en maakt dit werk inhoudelijk zo leuk!”

Meer informatie over onze data-oplossingen vind u op deze pagina.

Lees ook meer over onze businesspropositie Intelligente datagedreven organisaties.