fbpx

‘We helpen klanten bij de omschakeling van project- naar productgericht denken’

Als de transformatie van Ordina van proactieve IT-partner naar digitaal businesspartner ergens tot uiting komt, dan is het bij Digital Product Management. Deze relatief nieuwe practice helpt klanten bij de omschakeling van project- naar productgericht denken. Practice leads Timo Savenije en Leon Smit, beiden werkzaam bij Ordina sinds 1 februari 2022, vertellen er meer over.

Was het vanzelfsprekend dat Timo en Leon bij Ordina kwamen werken? Voor henzelf niet direct. ‘Ik had weinig verstand van IT en ben geen consultant,’ zegt Timo. Leon: ‘Ik kende Ordina vooral als detacheerder. Toen ik begreep dat het bedrijf zich tegenwoordig profileert als digitaal businesspartner was ik snel om.’ Hetzelfde geldt voor Timo: ‘Ik was direct enthousiast toen ik hoorde dat ik samen met Leon de practice Digital Product Management mocht opbouwen.’

Breed georiënteerde consultants

Voor Ordina was het wél vanzelfsprekend dat Timo en Leon werden benaderd. Vanuit de area Business Process & Transformation wordt ingezet op breed georiënteerde consultants, met veel kennis van businesstransformatie, operating models en verandermanagement. Die zijn nodig om als strategisch partner klanten te helpen op alle vlakken van de digitale transformatie. Niet alleen op het gebied van IT, maar ook op het klant-/marktaspect, de organisatie en data. Timo en Leon hebben veel kennis en ervaring op het gebied van productmanagement. Timo werkte elf jaar met digitale financiële producten bij een bank. Leon had brede ervaring als productontwikkelaar en product owner, onder meer bij Booking.com en een applicatieontwikkelaar.

Snel anticiperen, anders minder relevant

Binnen de practice Digital Product Management worden bedrijven en organisaties geholpen bij de omschakeling van project- naar productgericht denken. ‘De digitale wereld verandert razendsnel,’ schetst Timo. ‘Als bedrijf heb je concurrentievoordeel als je kunt anticiperen op veranderingen in de markt. Je moet bestaande producten continu verbeteren, snel nieuwe producten kunnen lanceren of nieuwe bedrijfsmodellen kunnen implementeren. Anders word je al snel minder relevant. Daarvoor is productgericht denken vereist. Je moet echt vanuit de klant denken en met je product een bepaalde behoefte invullen. Dat klinkt eenvoudig en logisch, maar gebeurt veel te weinig.’

Denk als een startup!

Leon vult aan: ‘Een startup heeft doorgaans een echte productmindset. Zo’n bedrijf heeft een duidelijke visie op welk klantprobleem wordt opgelost en richt daar het hele product op in. Als een bedrijf eenmaal de goede product market fit heeft gevonden, komt er een kentering. Het zwaartepunt komt dan vaak te liggen bij sales of marketing. De organisatie richt zich dan meer op verkoop en groei. Dat gaat vaak samen met het opstarten van projecten. Zo ontstaat langzaam een projectmindset binnen organisaties. Dan verlies je als organisatie een deel van je innovatiekracht.’

Continue je ideeën valideren

Timo: ‘Wanneer een organisatie projectgericht denkt, staat de uitkomst vaak vast. Dit gaan we doen en dit moet het opleveren. Dat proces kost soms wel een half jaar. En dan blijkt dat het toch niet helemaal aan de klantwensen voldoet. Als je zo opereert, kun je niet innoveren.’

Leon: ‘Bij productgericht werken ben je steeds je ideeën aan het testen bij bestaande klanten. Door gebruik te maken van de juiste discovery-technieken leer je wat werkt en vergroot je de kans op succes. Ook social mediaplatformen als Instagram en Twitter experimenteren op die manier; bijvoorbeeld met de tijdlijn en de vormgeving.’

Agile transformatie, maar te weinig verandering

Volgens Leon hebben vooral organisaties die al langer bestaan moeite met de omschakeling naar productgericht denken. ‘De meeste organisaties hebben wel een agile transformatie doorlopen en vaak zijn er ook wel delivery teams ingericht. Maar het blijft hangen op het daadwerkelijk implementeren van de nieuwe manier van werken en denken binnen de hele organisatie. Dat komt ook doordat product owners voorheen functies hadden als projectmanager of functioneel beheerder. Daardoor houden ze vast aan de oude manier van procesgericht werken en denken.’

Organisaties op sleeptouw

Dat is waar de specialisten van Digital Product Management om de hoek komen kijken. Timo: ‘Deze practice is ontstaan omdat Ordina dit stukje miste in de dienstverlening. In onze high performance teams werd de rol van product owner vaak ingevuld door iemand vanuit de klant. Dat werkte niet altijd goed, om de reden die Leon net gaf. We hebben een ander type consultant dan binnen andere area’s van Ordina. Onze mensen kruipen helemaal in de huid van een klant en kijken echt naar de business. We nemen organisaties op sleeptouw op het gebied van productgericht denken. Het is wel zo dat we komen om weer te gaan. Uiteindelijk moet een organisatie het zelf doen. Maar wel pas als we de nieuwe manier van werken en denken voldoende hebben geïmplementeerd.’

Samen de practice ontwikkelen

Leon: ‘Omdat de practice nog niet zo lang bestaat, is iedereen actief bezig om de gezamenlijke kennis te bundelen. Zo ontwikkelen we samen het verhaal van onze practice. Wat is nou eigenlijk productmanagement? Hoe kijken we tegen de wereld aan? En hoe vinden we dat onze klanten er tegenaan zouden moeten kijken? Dat is een mooi proces, waaraan medewerkers actief bijdragen.’

Continu leren van klantcases

Timo: ‘Die kennis voegen we samen met alle kennis die we opdoen bij onze klanten. Zo hebben twee grote overheidsorganisaties ons gevraagd om op basis van het door ons ontwikkelde assessment het niveau van hun product owners in kaart te brengen. En vervolgens dat niveau te verhogen. Voor een gezondheidsplatform lichten we het hele platform door en adviseren we over de strategie voor de komende vijf jaar. Zo leren we continu bij en verhogen we het niveau van onze practice. Dat is leuk en interessant voor onszelf, maar vooral ook waardevol voor onze klanten.’

Talentvolle product owners gezocht!

Digital Product Management is een snelgroeiende practice. Timo: ‘We zoeken vooral collega’s met ervaring in productgericht denken. Zo hebben we onlangs talentvolle product owners aangenomen met ervaring bij Coolblue, binnen de financiële sector en een growth hacker. Maar we hebben ook zeker behoefte aan ervaren product owners die de rol van consultant op zich willen nemen, maar bij hun huidige werkgever daarvoor geen kans krijgen. Bij Ordina krijgen medewerkers alle ruimte om zich te ontwikkelen!’