3D visual van bovenaf Rotterdam. Pinpoints geven de haven aan.

Koers op voorsprong met Navigate

Eén miljoen scheepsbewegingen per jaar. Twaalf miljoen containers per jaar. En ruim 180.000 banen. In een haven die wel veertig kilometer lang is. Dat is het werkveld van Havenbedrijf Rotterdam.

Megatrends

Thea de Vries, manager Marketing Communications bij Havenbedrijf Rotterdam, vertelt dat megatrends als de energietransitie en digitale transformatie de havenwereld op dit moment op z’n kop zetten. Scheepvaart moet milieuvriendelijker worden. Alibaba gaat ineens in zee met Maersk. En technologieën als blockchain kloppen op de deur. Welke rol pak je als havenbedrijf in die ‘nieuwe wereld’?

Havenbedrijf Rotterdam zet in op het verhogen van de transparantie in scheeps- en containerstromen. Met een soort Google Maps voor de haven, dat ze samen met Clockwork en Ordina ontwikkelden: Navigate.

Routes

Dit platform geeft een compleet overzicht van de efficiëntste deepsea-, shortsea-, spoor- en binnenvaartroutes via Rotterdam. Ook de transittijd en de logistieke dienstverleners waarmee kan worden samengewerkt zijn hiermee inzichtelijk gemaakt. Bovendien toont de ‘empty depot planner’ waar lege containers kunnen worden achtergelaten of opgehaald.

Kortom: met digitaal accelereren, intelligente en datagedreven beslissingen nemen en vooral veel teamwork in een ecosysteem met complementaire partners stijgt Havenbedrijf Rotterdam boven concurrerende havens uit.