Uitzicht Havenbedrijf Rotterdamkopie

Ordina realiseert nieuw online boekingssysteem voor Rotterdamse haven

Online boeien en palen boeken

Schepen die een haven aandoen willen zo min mogelijk tijd verspillen, want iedere dag dat een schip stil ligt kost geld. Met de realisatie van KING 3.0, het nieuwe boekingssysteem voor boeien en palen, kunnen agentschappen eenvoudig online een gegarandeerde ligplaats boeken voor zeeschepen tot 400 meter.

29 ligplaatsen

Verspreid over meerdere locaties heeft de haven van Rotterdam, vanaf de Maasvlakte tot aan Dordrecht, 29 ligplaatsen met boeien en palen in het water. Schepen liggen hierdoor stevig en veilig verankerd. Het overslaan van lading, bunkeren, reparaties uitvoeren en schoonmaken; al die werkzaamheden kunnen op het water aan de boeien en palen worden gedaan. Agentschappen regelen in opdracht van de rederij of de ladingeigenaren eenvoudig een ligplaats voor zo’n schip.

Met dit nieuwe systeem boek je een ligplaats binnen enkele minuten

Telefoontjes

Een team van Ordina Clockwork heeft, in samenwerking met Havenbedrijf Rotterdam, het boekingsysteem opgeleverd dat in september 2019 live is gegaan. Volgens Amanda de Bruine, product owner en business manager STS Operations Industry & Bulk Cargo, werkt het systeem vanaf de lancering uitstekend. “Het grote voordeel van het nieuwe boekingssysteem is dat agentschappen niet meer te hoeven te bellen met het Havenbedrijf om een plek te reserveren. In de oude situatie kon je alleen reserveren en kwam je op een wachtlijst te staan en wist je nooit zeker of je een plek kon krijgen. Dit betekende dat er per dag minimaal honderd telefoontjes werden gepleegd. Nu met het nieuwe systeem weet de agent direct waar hij aan toe is en heb je een gegarandeerde plek als je boekt. De agent hoeft in het systeem alleen datum van aankomst, verblijfsduur, naam en lengte van het schip in te voeren en ziet direct een overzicht van de beschikbare boeien en palen.”

Foto uitzicht Havenbedrijf Rotterdam

Planning efficiënter

KING 3.0 biedt nog een ander voordeel volgens Amanda de Bruine. “De planning is veel efficiënter. In de oude situatie kon een agent niet zelf boeken waardoor er wachtrijen van schepen konden ontstaan. Ook moest de planning voortdurend in de gaten worden gehouden of de schepen op tijd vertrokken. Met wat slimme aanpassingen in de gebruikersregels en met het invoeren van dit nieuwe systeem is dat verleden tijd. We zien zelfs dat de verblijftijd van een schip is verkort en dat de agenten onderling ook meer samenwerken. Zo creëert het Havenbedrijf meer capaciteit en draait het nieuwe boekingssysteem bij aan een slimme haven.”

Verantwoordelijkheid

Bij het ontwerp van het systeem hebben de developers van Ordina Clockwork intensief samengewerkt met het Havenbedrijf. Amanda de Bruine: “Clockwork heeft een belangrijke rol gespeeld vanaf het designidee en het bouwen tot uiteindelijke de oplevering van het tastbare product. Het leuke aan het team was dat ze ook de volle verantwoordelijkheid namen voor het product en per se alles goed wilden hebben. Dat resulteerde in mooie ideeën en veel creativiteit.”

Download de case hier: