foto van database

Slimme keuzehulp moet burger sneller duidelijkheid geven bij aangifte internetoplichting

De politie maakt sinds september vorig jaar als proef gebruik van een ‘slimme keuzehulp’ die met behulp van kunstmatige intelligentie (AI) ervoor moet zorgen dat mensen sneller duidelijkheid hebben over hun aangifte van internetoplichting. Hierbij wordt de politie geholpen door een High performance teams van Ordina. Het systeem geeft op basis van het verhaal van de persoon die aangifte wil doen aan of het inderdaad om een strafbaar feit gaat en of het zinvol is om aangifte te doen. Bijkomend effect is dat het aantal onterechte online aangiftes van internetoplichting ook afneemt.

Strafbaar feit

Per jaar zijn er gemiddeld ongeveer 42.000 aangiftes van internetoplichting via het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO). In zo’n tienduizend gevallen blijkt na bestudering door een politiemedewerker dat er geen sprake is van een strafbaar feit. Zo is een gekochte telefoon die kapot aankomt geen oplichting. Hetzelfde geldt voor een webwinkel die tijdens een hittegolf geen airco’s kan leveren.

Slimme keuzehulp

Om te voorkomen dat kostbare mankracht daarvoor wordt gebruikt, wordt nu kunstmatige intelligentie ingezet om mensen die online aangifte willen doen van advies te voorzien. De slimme keuzehulp moet mensen eerder laten weten waar ze aan toe zijn en de onterechte meldingen van internetoplichting filteren. Het systeem stelt vragen op basis van wat wordt ingevuld. Aan de hand van de antwoorden krijgt iemand direct advies. Het advies wel of geen aangifte te doen, is niet bindend, wie wil kan alsnog besluiten door te zetten.

Jurisprudentie

Vanuit Ordina zijn Sidney Broerse, informatieanalist, en Frédéric Barkhuijsen, scrum master, bij de pilot betrokken. Het bouwen van de applicatie op zich was niet erg moeilijk, aldus Broerse. “Dat was goed te doen. Waar het meeste werk in ging zitten, was het opstellen van de redeneerregels. Dat was een hell of a job. De regels moeten namelijk aan de jurisprudentie voldoen en die is voor een leek niet altijd even logisch. Om dat kloppend te krijgen, hebben we hulp gekregen van een strafjurist vanuit het Openbaar Ministerie die alle redeneerregels heeft getoetst aan de bestaande jurisprudentie.”

Volgens Ben van Scheppingen, product owner, heeft het Ordina-team zich heel goed ingewerkt bij de Politie. “Het team heeft vanuit politieperspectief goed meegedacht over mogelijke oplossingen en heeft daarin proactief een belangrijke adviesrol opgepakt. Ik zou het een team met ‘blauw’ bloed willen noemen.”

Laagdrempelig

De keuzehulp is inmiddels zo’n 15.000 keer gebruikt. Uit feedback van gebruikers blijkt dat het overgrote deel positief is over de keuzehulp. Barkhuijsen: “We scoren gemiddeld een 4,2 op een schaal van 5, dus dat is bijzonder positief. Gebruikers vinden de keuzehulp duidelijk en simpel in gebruik. We krijgen ook nuttige tips hoe we de keuzehulp nog beter kunnen maken. Sommige daarvan zijn direct verwerkt, andere worden in de backlog opgenomen en later meegenomen.”