fbpx

‘Data is een kans én een risico; wij opereren midden in dat spanningsveld’

Een bedrijf dat zijn datamanagement niet op orde heeft, houdt op te bestaan. Vanuit de practice Datamanagement & Governance helpen Marco Brattinga en Eric Versluis organisaties op het hoogste niveau met dit vraagstuk.

Datagedreven worden. Welke organisatie wil het niet? ‘Maar lang niet elke organisatie weet wat het precies betekent,’ zegt Eric Versluis, die sinds mei 2022 als Strategisch Dataconsultant bij Ordina werkt, na een lange carrière bij diverse commerciële bedrijven. ‘Vanuit de practice Datamanagement & Governance, onderdeel van de Ordina-area Data, helpen we bedrijven daarbij. Wat betekent het nu écht voor je bedrijf om datagedreven te zijn? Een hoger volwassenheidsniveau op het gebied van data moet geen doel op zich zijn. Nee, dat is een middel om een doel te behalen. Zoals betere klantcontacten, efficiëntere processen of meer rendement.’

Van strategie tot executie

‘Dat doen we tot op het hoogste niveau,’ vult Marco Brattinga aan. Hij werkt al sinds 1997 voor Ordina. ‘Onze practice geeft direct advies aan de Chief Data Officer van een bedrijf. Eric en ik praten op C-level binnen organisaties. Het mooie van Ordina is dat we organisaties ook van dienst kunnen zijn bij de technische uitvoering. En alles daartussenin. Onze solution leads zijn vaak het eerste aanspreekpunt voor een opdrachtgever. Maar we kunnen ook plannen tot executie brengen, omdat we over zoveel technische dataspecialisten beschikken. We hebben inmiddels een community van 400 dataexperts, waarmee we ook regelmatig hackatons organiseren. Dat is ontzettend tof.’

Wie mag wat met data?

Marco verdeelt de typen data waarover bedrijven beschikken in twee categorieën: stromende en stilstaande data. Eric is vanuit zijn expertise verantwoordelijk voor ‘stromende’ data. ‘Kort door de bocht gaat het om regels en afspraken over de omgang met data,’ zegt Eric. ‘Wie mag wat met data? Hoe ga je om met de retentie van data? Maar ook: hoe kun je data goed beheren? En hoe kun je data-eigenaren dusdanig faciliteren dat ze voldoende controle hebben over data? We adviseren daarbij ook over de inrichting van een organisatie en de mate van datageletterdheid en volwassenheid binnen een organisatie.’

Surfen op datagolf

De ‘stilstaande’ data zijn Marco’s voornaamste vakgebied. ‘Ik houd me voornamelijk bezig met de semantische kant, de betekenis van data. Wat betekenen bepaalde termen? Is daar eenduidigheid over binnen de organisatie? En hoe kun je die betekenis gebruiken om tot slimmere processen te komen? In de publieke sector – waarvoor ik veel opdrachten doe – gaan dat soort vraagstukken vaak over de betekenis van wet- en regelgeving. De hoeveelheid data die relevant is voor een organisatie is vaak zo groot, dat het moeilijk is om deze data volledig te beheersen. Je kunt het daarin vergelijken met water. Water is soms moeilijk te kanaliseren. Maar als je het genoeg ruimte is geeft en begrijpt hoe je gebruik ervan kunt maken, dan kun je ver komen. Houd data niet tegen, maar probeer er op de surfen naar jouw doel. Zo moeten bedrijven het ook zien. Data zijn een manier om je als bedrijf verder te brengen en je bedrijfsdoelen te halen.’

Kans én risico

Wie zijn datamanagement & governance op orde heeft, kan versneld stappen maken. Al is het tegenwoordig meer een eerste levensbehoefte dan een luxe. Marco: ‘Het is net als eten of ademhalen met mensen; als je het niet meer doet, houd je op met functioneren.’

Eric: ‘Als je datamanagement niet op orde is, kan het flink misgaan. Dan stuur je bijvoorbeeld een mailing naar mensen die al lang verhuisd zijn en dit ook hebben doorgegeven. Intern kan verkeerd datamanagement ertoe leiden dat sommige mensen data zien of gebruiken die ze niet mochten zien of gebruiken. Organisaties die hun governance niet op orde hebben, riskeren fikse boetes. Dat laat maar zien: data is een kans, maar óók een risico. In dat spanningsveld opereren wij.’

Communicatie is cruciaal

De kracht van Ordina is volgens Marco de combinatie tussen techniek en consultancy. ‘De C in ICT (informatie- en communicatietechnologie, red.) is minstens zo belangrijk als de I en de T. Natuurlijk moeten dingen technisch mogelijk worden gemaakt, maar het succes zit in de communicatie. De nieuwe werkelijkheid is dat iedere techneut ook goed moet kunnen communiceren. Met klanten en met collega’s. Een consultant moet overigens ook de techniek begrijpen. Zie ons als een timmerman; wij maken niet de tools, maar we weten wel hoe we ermee om moeten gaan. En doordat we vooraf goed met de klant hebben gesproken, weten we precies wat voor tafel we moeten maken. Alleen zo kun je het domein van de klant heel snel doorgronden. Dat is wat klanten van ons verwachten.’

Maatschappelijke impact maken

Wat werken voor Ordina zo leuk maakt? Marco weet dit na 25 jaar wel: ‘Je werkt niet alleen bij Ordina om geld te verdienen en jezelf volop te ontwikkelen, maar ook om impact te hebben op de wereld. Ordina heeft een ambitieus en doordacht maatschappelijk beleid. Zelf vind ik het heel mooi om voor opdrachtgevers in de publieke sector te werken. Daarmee draag ik bij aan een beter functionerende en meer toegankelijke maatschappij.’

Ook voor Eric is dit belangrijk. ‘Ik start binnenkort met lesgeven op een middelbare school. Er zijn te weinig ICT-docenten, terwijl ICT in de toekomst alleen maar belangrijker wordt en de banen voor het oprapen liggen. Ik geef die jongeren een blik op de arbeidsmarkt waar zij straks in terechtkomen en vertel over ons vak. Ik vind het heel mooi om daar namens Ordina een bijdrage aan te leveren. En zelf leer ik daar ook weer iets van.’