fbpx

Een goede datavisualisatie consultant laat in één oogopslag zien waar kansen liggen’

Veel bedrijven beschikken over een enorme pot goud, in de vorm van data, maar realiseren zich dat vaak niet. Met de practice Data Visualisatie & Advanced Analytics helpt Ordina bedrijven om aan de hand van hun eigen data te groeien en zich te ontwikkelen. Business Intelligence Consultant Ympkje Westerdijk vertelt er over.

Data zijn de heilige graal voor bedrijven. Elke organisatie beschikt erover en wil er iets mee. Maar waar begin je? ‘Dat vragen veel bedrijven zich af,’ zegt Ympkje. ‘In de regel is er ontzettend veel data beschikbaar. Maar zijn die data van goede kwaliteit? Uit welke bronnen komen ze? En welke strategische bedrijfsdoelen kun je er mee ondersteunen? Vaak zitten bedrijven op een enorme pot goud, zonder dat ze dit door hebben. Wij helpen hen om dat goud te ontdekken en er relevante inzichten uit te halen. Zodat een bedrijf vervolgens goed onderbouwde beslissingen kan nemen.’

Data zien, is data begrijpen

Het uitgangspunt van deze practice: data zien, is data begrijpen. ‘Mensen nemen visuele informatie makkelijker en sneller tot zich dan tekst of gegevens in een spreadsheet,’ vertelt Ympkje. Datavisualisatie begint met het in kaart brengen van bestaande data. Ympkje vertelt erover aan de hand van haar opdracht bij Nike. ‘Voor Nike brengen we de expected delivery date performance in kaart. Daarbij gaat het om de optimalisatie van distributiestromen.’

Samen puzzelen in High performance team

Om daartoe te komen, worden deep dives gemaakt. Ympkje: ‘We hebben data van de planning, shipment en delivery geanalyseerd. Zijn zaken op tijd gepland? Is rekening gehouden met dagen waarop winkels gesloten zijn? Hoe staat het met de track & trace-informatie? Levert iedere transporteur die (tijdig) aan? En doen ze dit op dezelfde manier? Of werkt een distributiecentrum nog met een legacy-systeem? Dat is een leuke en interessante puzzel, die we samen leggen. Vanuit de verschillende rollen van ons High performance team kijken we op een holistische manier naar het proces. Daarbij speel ik als productanalist een centrale rol, maar we hebben ook een datavisualisatie consultant, architect, engineers, scrum master en technisch product owner in ons team.’

De kracht van een goede datavisualisatie consultant

Datavisualisatie consultants zetten de data om naar een overzichtelijk dashboard. ‘Dat kan bijvoorbeeld in Tableau, PowerBI, Qlik of D3.js,’ aldus Ympkje. In haar rol is ze de vertaler tussen het ontwerp en de benodigde data. ‘Een goede datavisualisatie consultant moet in één oogopslag duidelijk maken waar de grootste kansen of uitdagingen liggen. Dat kan vaak met kleine “trucjes”. Door goede datavisualisatie is een organisatie wendbaarder en daardoor mee actiegericht. Een klant kan sneller inspelen op ontwikkelingen in de markt, processen tijdig bijsturen en makkelijker haar doelstellingen halen. Bij Nike hebben we een dashboard gemaakt waarbij de datakwaliteit enorm hoog is. We maken zelfs dingen inzichtelijk die ze zelf nog niet hadden gezien. Enorm kicken!’

Welke skills zijn nodig?

Naast de harde, technische skills zijn ook soft skills belangrijk. ‘We zoeken datavisualisatie consultants met DevOps, productie- en software skills. Minstens zo belangrijk is dat je de link legt tussen de business van de klant en de data,’ legt Ympkje uit. ‘Je moet de business doorgronden, door goed de behoefte van de klant te achterhalen. De data vertaal je in heldere visualisaties. Dat vraagt vlotte en duidelijke communicatie, zowel met collega’s als met de eindgebruikers van je visualisaties. Die gebruiker kan het management zijn, maar ook medewerkers die problemen onderzoeken en moeten oplossen.’

Word jij dé datavisualisatie wizard?

‘Deze rol is bij uitstek de plek voor een gepassioneerde datavisualisatie professional die graag zijn of haar basisvaardigheden wil uitbouwen,’ besluit Ympkje. ‘Daarbij krijg je veel ruimte voor ontwikkeling, weet ik uit eigen ervaring. Je kunt aangeven welke opdrachten goed bij je passen en welke zijstappen je eventueel wilt maken. Zo ga ik mezelf binnenkort verdiepen in Spatial Intelligence. Bij Ordina werk je vaak in teamverband en krijgt veel ondersteuning van collega’s. Dus wil je uitgroeien tot een echte datavisualisatie wizard die een leidende rol speelt bij de uitbouw van ons almaar groeiende team? Dan raad ik je zeker aan om te solliciteren!’