Een transparante kwaliteitsstrategie in twee uur? Hoe doe ik dat?

Testen en kwaliteit is gelukkig niet overal meer een zaak van alleen de test engineer in een scrum of DevOps team. Soms zijn er niet eens meer testers in teams, maar wordt die rol binnen het team door verschillende leden vervuld. Een vastomlijnde strategie over testen is er niet altijd, wel wordt er bewust en onbewust stilgestaan bij kwaliteit.

Veel teams die ik tegenkom in mijn rol als consultant en teamcoach worstelen met de vraag hoe om te gaan met testen. Er is ook niet altijd een duidelijke en uitgesproken manier hoe om te gaan met testen en het leveren van kwaliteit. Toch hoeft dit niet lastig te implementeren te zijn; in een aantal stappen kom je tot een goede basis.

Zelf ben ik begonnen als tester en het bovenstaande was dan ook iets waar ik mij binnen een project mee bezighield. Dit deed ik door te beginnen met het doen van een Product Risico Analyse (PRA) en vanuit daar zette ik een teststrategie op. Die teststrategie zorgde vervolgens voor een leidraad om de testen aan op te hangen en zo te zorgen voor een risicogedreven testaanpak die zo effectief mogelijk was. Daarnaast was er door het creëren van een teststrategie veel transparantie over hoe er ook in het vervolg getest zou worden.

Veel teams werken volgens het Scrum Framework of een omgeving waar de agile of DevOps mindset heerst. Een omgeving waarin juist transparantie en het continu leveren van waarde en kwaliteit voorop staat. Toch wordt een teststrategie nog lang niet altijd gebruikt in agile teams. Hiervoor zijn een aantal redenen of misvattingen:

  • Het creëert alleen maar een document, waar we onze focus niet meer willen leggen;
  • Ontbreken van testers in een team, waardoor er niet aan gedacht wordt;
  • Geen langdurige trajecten, we werken nu tenslotte met kleine increments die we vaak opleveren;
  • De teststrategie ging nog te veel uit van testen, terwijl er tegenwoordig meer middelen zijn voor kwaliteitszorg;
  • De kennis over hoe je een teststrategie maakt en inzet is vaak niet aanwezig in teams.
  • Wij testen alles geautomatiseerd dus hebben geen teststrategie nodig;

Met al deze redenen kwam het idee om de teststrategie een upgrade te geven en om te dopen naar een kwaliteitsstrategie in posterformaat.

Van teststrategie naar kwaliteitsstrategieposter!

De kwaliteitsstrategieposter (zie onderstaande voorbeeld) is een manier voor teams om te spreken over hoe ze kwaliteit gaan waarborgen. Deze poster kan gebruikt worden door teams om per release, feature of PBI te kijken wat ze doen om de kwaliteit te waarborgen. Hierbij gebruiken ze het risico en kiezen een zo effectief mogelijke manier om naar productie te komen. Zo stippelen ze hun kwaliteitsplan uit.

Het gebruiken van een kwaliteitsstrategie zal ervoor zorgen dat er:

  • Over risico’s nagedacht wordt en daarmee ook over de meest effectieve aanpak;
  • Een verhoogde betrokkenheid en verantwoordelijkheid voor kwaliteit bij het team;
  • Meer transparantie is over de aanpak bij het team en de stakeholders;

Wil je met je team aan de slag met de kwaliteitsstrategieposter? Zorg dat je de beschikking hebt over een flip-over vel en sticky notes. Neem twee uur om alle discussies te voeren die nodig zijn.

Daarna kun je aan de slag met de volgende stappen:

  1. Teken een pijl van idee (PBI, Feature, Regelwijziging, Requirement) tot productie;
  2. Gebruik ‘Silent Writing’ om iedereen na te laten denken over hoe jullie kwaliteit van een product borgen (Timebox vijf minuten);
  3. Om de beurt hangt iedereen de sticky notes op de juiste plaats en licht deze toe indien nodig (het is van belang niet te veel in discussie te komen en dubbele sticky notes in deze fase niet op te hangen en eventueel zaken te splitsen);
  4. Nadat dit gedaan is het van belang de stickies op goede volgordelijkheid te hangen en hierover te discussiëren en eens stil te staan bij wat is een Unit Test of wat is een integratietest;
  5. Nog belangrijker is om ook een alignment over de gehangen briefjes te creëren, zodat iedereen hetzelfde verstaat onder wat met de sticky wordt bedoeld;
  6. Uitwerken door er een mooie poster/a3 handout van maken en daarnaast ook de definities en richtlijnen vast te leggen (zie een voorbeeld hieronder);

Deze kwaliteitsstrategieposter is een hulpmiddel voor teams om hun waardegedreven kwaliteitsaanpak uit te stippelen. Zo kunnen ze transparant en efficiënt te werk te gaan. Je kunt er nu zelf mee aan de gang, maar indien je toch hulp of tips nodig hebt, neem dan contact op met Geoffrey.van.der.tas@ordina.nl