Foto Maaike

Maaike over werken bij Ordina

Maaike van den Dries is sinds 2015 in dienst en heeft zich binnen Ordina gespecialiseerd tot Atlassian-consultant.

Hoe ben je bij Ordina terechtgekomen?

Een bevriende Ordina-medewerker attendeerde mij op Ordina. Ik was in eerste instantie verrast. Met mijn achtergrond in bestuurs- en organisatiewetenschappen zag ik niet meteen de link met IT. Maar inmiddels weet ik dat werken in de IT veel meer is dan techniek.

Kun je iets vertellen over jouw opdracht bij de klant?

Veel klanten gebruiken Atlassian-producten, zoals Jira en Confluence, maar benutten die niet optimaal. Met trainingen, configuratie, beheer en advies, help ik de klant op weg. Niet alleen met de techniek, maar ook met het gebruik ervan.

Ik vind het mooi om collega’s en teams met dezelfde vraagstukken samen te brengen.

Atlassian-producten zijn speciaal ontworpen voor Agile teams en zijn daarmee een verbindende schakel tussen teams en stakeholders. Het is dus belangrijk om teams te coachen in de Agile werkwijze. Met Scaled Agile werken (het op grote schaal toepassen van Lean Agile-principes in een organisatie) verbeteren we de productiviteit en samenwerking. Zo halen we dan ook het maximale uit de Atlassian-producten.

Een nieuwe werkwijze vergt vaak ook een cultuurverandering. Dat betekent dat ik dwars door de organisatie heen werk en veel verschillende disciplines leer kennen. Ik vind het mooi als ik collega’s en teams met dezelfde vraagstukken samen kan brengen. Die verbindende rol past bij mij. Eén van mijn Atlassian-collega’s zegt wel eens gekscherend: “Ons werk is net als verven, de voorbereiding duurt langer dan de inrichting van de tooling zelf.”

Hoe ziet jouw dag er ongeveer uit?

Ik begin mijn dag vaak met gebruikersmanagement. Ik pak nieuwe projectaanvragen op en ga aan de slag met supportvragen, die op ons Jira Board staan. Soms kan ik iemand snel op weg helpen, maar voor andere vragen ga ik in gesprek met de gebruiker om de precieze vraag te achterhalen, zodat ik een goed advies kan geven.

Geen dag is hetzelfde!

Verder heb ik altijd een eigen project lopen. Daarbij kun je denken aan datamigratie, de optimalisatie van workflows of het uitwerken van een strategische roadmap.

Wat is er leuk aan werken als Atlassian-consultant bij Ordina?

Het feit dat mijn werk verder gaat dan de techniek vind ik interessant. Ik krijg energie van het afstemmen met gebruikers, service managers, scrum masters en portfoliomanagers. Als ik met de stift in de hand voor een team sta, luisterend naar hun wensen, en hun werkproces goed begrijp, dan ben ik in mijn element!

Tot slot vind ik het fijn om echt ergens van te zijn. Door mijn specialisatie kan ik adviseren op basis van kennis en expertise. In combinatie met mijn verbindende rol bij de klant, kan ik zo echt toegevoegde waarde leveren. Daar ben ik trots op.