Dennis Kalthofen

‘Onze nieuwe rol vraagt om breed georiënteerde consultants’

Nu steeds meer organisaties een proces van digitale transformatie doormaken, ontwikkelt Ordina zich meer en meer tot een allround veranderpartner. Daarvoor zijn we ook steeds vaker op zoek naar consultants met veel kennis van business transformaties, operating models en verandermanagement, vertelt Dennis Kaltofen, Director Digital Advisory & Transformation.

Van AI, robotisering en cloudtechnologie tot augmented reality en het Internet of Things: het aantal technologische mogelijkheden is de afgelopen jaren enorm gegroeid. Steeds meer organisaties zoeken naar manieren om al die digitale mogelijkheden optimaal te benutten en aan de hand daarvan relevanter te kunnen worden voor hun klanten.

Vier aspecten

Toch is technologie maar één aspect van digitale transformatie, benadrukt Dennis Kaltofen, die sinds 1 januari 2021 aan het hoofd staat van Ordina’s business unit Digital Advisory & Transformation. “Digitale transformatie bevat doorgaans vier aspecten. Het eerste aspect richt zich op de klant en de markt. Hoe kun je met nieuwe digitale producten en diensten relevanter zijn voor je klanten? En hoe maken we die producten en diensten zo gebruiksvriendelijk mogelijk? Het tweede transformatie-aspect richt zich op de interne organisatie. Hoe kun je meer agile en flexibel worden, zodat je sneller kunt inspelen op de steeds veranderende buitenwereld?”

Het derde aspect draait om de technologie, vervolgt Dennis. “Hoe kun je je IT-landschap maximaal flexibel inrichten en welke digitale middelen zet je daarvoor in? Ten slotte draait digitale transformatie om de vraag hoe je data slim inzet. Hoe kun je met data relevanter worden voor je klant, terwijl je intern zorgt voor efficiëntere en effectievere processen?”

Datagedreven oplossingen

Niet zelden leidt digitale transformatie dan ook tot geheel nieuwe businessmodellen. Dennis geeft het voorbeeld van een havenbedrijf, waarvoor Ordina een slimme, datagedreven toepassing ontwikkelde. Daardoor kunnen schepen nu sneller laden en lossen en is de havenlogistiek over de gehele linie een stuk efficiënter geworden. Het bedrijf bracht deze digitale toepassing uiteindelijk onder in een nieuwe dochteronderneming, en inmiddels maken tal van andere partijen gebruik van deze datagedreven technologie.

Veranderpartner

Binnen zo’n proces van digitale transformatie is het IT-landschap vooral dienstbaar aan de totale businesstransformatie, benadrukt Dennis. “Niet voor niets heeft Ordina zichzelf de afgelopen jaren meer en meer ontwikkeld tot een veranderpartner, die bedrijven en organisaties van meet af aan bij de hand neemt bij hun digitale transformatie. Vanuit die positie richten wij ons op die vier aspecten; dus niet alleen op IT, maar ook op het klant/markt-aspect, op de organisatie en op de data.”

Consultants

“Vanwege de steeds grotere rol van Ordina als transformatiepartner die verder kijkt dan het IT-domein alléén, zijn we ook steeds vaker op zoek naar brede management consultants met veel kennis van business transformatie, operating models en verandermanagement.” Dennis licht toe:
“Natuurlijk zijn we ook nog steeds dat IT-bedrijf, met alles wat daar aan technische expertise bij hoort. Maar we zoeken in toenemende mate ook consultants met kennis van de andere aspecten van een transformatie, zoals het klant-, organisatie- en data-aspect. Allround consultants, die onze klanten helpen om ahead of change te zijn.”

High performance teams

Op 1 januari 2021 voegden Ordina Consulting en Clockwork (het digital agency-label van Ordina) zich samen onder de vlag van het moederbedrijf. Daarmee zijn alle digitale en consulting expertises nu gebundeld in één business unit die klanten op elk vlak van hun digitale transformatie kan ondersteunen, schetst Dennis. “Per project en klant stellen we wisselende high performance teams samen, waarin alle consulting- en digitale disciplines vertegenwoordigd zijn. Daarbij kijken we zowel naar vakinhoudelijke competenties als naar diversiteit qua persoonlijkheden. Juist door die afgewogen, multidisciplinaire mix kunnen we onze klanten zo goed mogelijk bedienen. Tegelijkertijd zorgt de dynamiek tussen de verschillende teamleden ervoor dat het ook erg leuk is om bij Ordina te werken.”

Kennis delen

Wat bij dat laatste volgens Dennis ook meehelpt is de nadruk binnen Ordina op kennisdeling. “Ordina is een platte organisatie, die veel ruimte biedt voor jouw persoonlijke ontwikkeling en voor kennisuitwisseling. Laagdrempelige communities, over de grenzen van businessunits heen, zorgen ervoor dat je jezelf als medewerker voortdurend kunt onderdompelen in tal van onderwerpen; van de nieuwste technische snufjes tot de laatste inzichten op het gebied van agile-werkvormen. Wat dat betreft is ook onze schaalgrootte – in Nederland hebben we zo’n 1.600 medewerkers – een voordeel; voor elk onderwerp is altijd de juiste expertise binnen handbereik.”

Tegelijkertijd is Ordina nog altijd een lokaal bedrijf, benadrukt Dennis. ‘Ordina heeft veel oog voor de menselijke maat. Bij ons rapporteer je als teamlid niet aan een manager of directeur die ergens ver weg zit.’