Pim van Leeuwen

Ruim 80 procent van organisaties wil digitaal versnellen, maar stuit hierbij op problemen

86% van de respondenten vindt digitalisering belangrijk tot zeer belangrijk.

Nieuwegein, 17 december 2020 – Een overgrote meerderheid van de Nederlandse organisaties vindt het van groot belang om digitaal te versnellen. Met name om klanten beter te kunnen helpen en processen te optimaliseren. Meest belemmerende factoren zijn de IT-infrastructuur, beschikbaar budget en de mens. Dit blijkt uit de Ordina Digital Monitor van IT-dienstverlener Ordina. Het onderzoek, gehouden onder 1700 besluitvormers op het gebied van digitalisering (IT, bedrijfsvoering en automatisering), laat zien dat 86% van de respondenten digitalisering belangrijk tot zeer belangrijk vindt. 47% vindt de mens de belangrijkste factor in het proces om digitaal te kunnen versnellen.

Download Ordina Digital Monitor – Digitale acceleratie

“De mens is de drijvende kracht achter digitale transformatie”, zegt Pim van Leeuwen, directeur Digitale Acceleratie bij Ordina. “Dit beeld wordt bevestigd vanuit het onderzoek. Toch zien we in de praktijk dat de menselijke kant vaak wordt vergeten en zelfs een belemmering is om digitaal te kunnen versnellen”.

“Enerzijds wordt dit veroorzaakt doordat er onvoldoende gekwalificeerde mensen in de organisatie zijn. Het zijn juist die mensen die de technologie moeten maken. Anderzijds zien we vaak dat de gebruikers niet centraal worden gesteld. Een integrale aanpak is daarbij onontbeerlijk, waarin niet alleen techniek en organisatorische vraagstukken, maar ook de menselijke aspecten worden meegenomen. Een succesvolle adoptie van de nieuwe manier van werken staat of valt namelijk met de mate waarin de gebruikers binnen de organisatie de verandering omarmen. Het is van essentieel belang om de gebruiker vanaf het begin mee te nemen en aandacht te geven aan de impact die de plannen op hen hebben. Dan praat je echt over adoptie en waarborg je het succes”, aldus Van Leeuwen.

Corona laat zien dat digitalisering prioriteit is geworden

De strijd tegen het coronavirus heeft laten zien dat digitalisering voor veel organisaties, sneller dan verwacht, een zeer belangrijke prioriteit is geworden. Digitale platforms moesten snel opschalen, digitaal werken vanuit huis is de norm geworden en bedrijven hebben gedwongen digitalisering in hun interne processen door moeten voeren. De organisaties die deze veranderende omstandigheden goed aan kunnen zijn ‘here to stay’.

“Digitalisering vormt de sleutel voor het oplossen van nieuwe, cruciale uitdagingen waar organisaties en onze samenleving voor staan. Dankzij digitalisering presteren organisaties beter, kunnen ze zich aanpassen aan veranderende omstandigheden en blijven zij relevant. Zij die hier niet mee aan de slag gaan, worden door concurrenten ingehaald of vervangen door nieuwe toetreders met laagdrempelige digitale oplossingen”, besluit Van Leeuwen.

Ordina zet in op digitale acceleratie

Het kunnen meegaan in veranderende omstandigheden is ook de reden dat Ordina heeft besloten haar twee organisatieonderdelen die zich bezig houden met de digitale versnelling van haar klanten, samen te voegen. “Per 1 januari 2021 gaan Clockwork en Ordina Consulting hun krachten bundelen. Digitalisering verandert de wereld en brengt de wereld van onze klanten in beweging. Dat maakt dat we zelf ook in beweging moeten blijven. Dat gaan we doen vanuit Ordina. We voegen alle digitale en consulting expertise vanuit Ordina Consulting en ons digital bureau Clockwork samen”, aldus Joost de Bruin, directeur Ordina Consulting.

Martin Koersen, directeur Clockwork: “Hiermee creëren we een sterker en een beter herkenbaar Ordina dat op elk vlak van digitale transformatie bij onze klanten een rol kan spelen. Met deze gezamenlijke vervolgstap kunnen we onze klanten de eenduidige aanpak bieden die zij verwachten en hen nog beter helpen in hun digitale journey. Zodat zij straks kunnen zeggen dat ze de verandering voor zijn”.

Download persbericht